Zasílání aktualit e-mailem
Autostany.cz   >   Naše zkušenosti a konkurence

Naše zkušenosti a konkurence


Radek Šolc "Kilař" - expediční průvodce Off Road Průvodce

Zkušený cestovatel a dobrodruh. Jako poslání vnímá umožnit účastníkům expedic vidět a projet taková místa, kam by se sami nevydali i přesto, že je touží poznat. A to ať už destinací, lokalitou nebo obtížností terénu. Je připraven zdolat se všemi účastníky veškeré překážky a nástrahy, které před nás při cestování příroda, počasí a jiné vlivy staví, neboť i cesta může být cíl. Jako průvodce je umí řešit. Je zvyklý na cestách rozpoznat a eliminovat rizika, ale zažít i adrenalin. Má znalosti a cit, řešit technické i sociální problémy skupiny. Své zkušenosti sbíral za uplynulých více jak 20 let na různých expedicích, výpravách a offroad akcích, zprvu jako účastník, následně zejména jako organizátor a průvodce. Navštívil více jak 50 zemí světa a vedl expedice do různých destinací: Rumunsko (Transylvánie), Ukrajina, Island, Maroko, Omán, Albánie, Bosna a Hercegovina, Černá Hora, Čína, Sardinie, Korsika, Alpská řeka Tagliamento, Západní Alpy (Ligurské, Přímořské, Kottické aj.), Severní Alpy (Dolomity, Karnské aj.), Srí Lanka aj. V rámci závodů Budapešť-Bamako a Silk Way Rally projel Senegal, Mauretanii, Guinea Bissau, Rusko, Kazachstán a Turkmenistán.

Jaký střešní autostan si mám koupit?

Zájemce o střešní stan často řeší, jakou značku a jaký typ stanu si má koupit. Nebudu se tady dlouze rozpisovat o svých zkušenostech, to si každý může nastudovat v archivu expedic na webu Off Road Průvodce. Můžu snad jen uvést, že autostan používám 20 let, spím v něm cca 6 měsíců v roce a jezdí s námi ročně 70-100 posádek s různými typy střešních stanů. Jezdíme do různých lokalit - Balkán, Island, Afrika atd. - tedy horko, zima, vítr, jaro, léto, podzim.

Já léta používám typ Maggiolina Extreme medium Blackstorm (rozměr 145x210 cm, černá skořepina, černá/carbon barva látky) a mám na něm trvale termokapuci. Stan je s rovnou skořepinovou střechou vyjížděcí nahoru, je na kliku. V Ománu a na Arabském poloostrově používám látkové skládací stany na střechu.

Účastníci našich výprav nejčastěji používají autostany Autohome Maggiolina, ale dále se nám objevily i střešní stany Sírius, i-Kamper, James Baroud, různé stany z Číny či Taiwanu, hadrové i skořepinové.


Proč používáme střešní autostany Autohome?

Samozřejmě se nabízí odpověď "protože na ně má výhradní zastoupení". Není tomu tak, na stany Autohome mám zastoupení proto, protože jsem je začal používat a prostě není lepší stan pro můj způsob využití a cestování. Nejprve jsem si tedy ověřil, že jsou nejlepší a až pak je začal zastupovat. Když se později začaly v Číně vyrábět nové typy autostanů, rozšířil se počet stanů James Baroud a později přišel i nový i-Camper, tak mne samozřejmě tajímalo, jak tyto stany fungují. Všechny tyto stany jsem si buď koupil nebo zapůjčil a vyzkoušel. Tímto ověřením jsem zjistil, že Maggiolina je prostě TOP. Asi byste chtěli vědět proč. Vezmu to podle důležitosti vlastností, jak je vidím já:

  1. Pevnost konstrukce - Magiollina odolává větru kolem 80 km/h. Spal jsem v něm tak, že jsem měl v noci vytaženou ruku ze stanu a držel žebřík, který mi vlál ve vzduchu. Já se vyspal a stan byl bez poškození. Na konstrukční prvky stanu jsme za 20 let neměli žádnou reklamaci. Jak je to s reklamacemi u ostatních výrobců ale nevím...
     
  2. Kvalita látky - U Maggioliny je použita látka Airtex nebo Dralon (já používám Dralon) - je velice drahá a neznám jiný stan, u kterého by se používala. Látka má membránu, je prodyšná (dýchá více, než často používaný "neprodyšný" Airtex), přesto nepromokne ani neprofoukne a není nutno ji nijak impregnovat (impregnaci doporučuji až po 10-ti a více letech používání). Švy, zipy a technika ušití stanu je taková, že do stanu za žádných okolností prostě neteče. Takovouto zkušenost ale bohužel u i-Kamperu nemáme, James Baroud však odolává podobně jako Maggiolina, ostatní stany jsou na tom jen hůře.
     
  3. Způsob otevírání - Maggiolina se vyrábí buď s rovnou střechou na kliku nebo s rovnou střechou na plynových pístech pod názvem Airtop (podobně jako James Baroud aj.) nebo se šikmou střechou na plynových pístech pod názvem Columbus (podobně jako i-Camper aj.) nebo hadrová skládací v různých variantách pod názvem Overzone, Overland a Overcamp. Já používám první dvě varianty - na kliku mám stan na autě, které je vysoké (Toyota Landcruiser 105), na plynových vzpěrách mám stan na přívěsném kempovacím vozíku, který je nižší, takže na něj dobře dosáhnu. Když je auto vysoké, tak se stan na kliku lépe obsluhuje a je stabilnější, a to zejména za větru nebo deště při jeho zavírání a otevírání. Stan na plynových vzpěrách se komfortněji otevírá, ale jeho zavírání na vysokém autě je podle mne při nepřízni počasí (vítr, déšť) "za trest".
     
  4. Velikost - Maggiolina se dělá v šířkách 130, 145, 160, 180 cm (podobně jako ostatní výrobci) a délkách 210 (délka matrace 190 cm) nebo 230 cm (délka matrace 210 cm). Podle mě by velikost měla odpovídat potřebám a pak také tomu, "jak to vypadá na autě".
    Šířka 130 je max. pro dva "normální lidi", 145 je komfortní pro dva "velké lidi" nebo dva normální lidi s dítětem, nouzově pro 3 "normální lidi". Šířka 160 je komfortní pro tři "velké lidi" nebo dva "normální lidi" se dvěma dětmi do 12 let (než vyrostou). Šířka 180 je komfortní pro 4 "velké lidi" nebo dva "normální lidi" se dvěma až třemi dětmi.
    Jak stany reálně vypadají na různých typech automobilů? Na dodávku (VW Multivan, Transporter, MB Vito atd.) je šířka 145 opticky lehce užší než střecha, šířka 160 je široká stejně jako střecha a šířka 180 je širší než střecha (ale "snesitelně"). Šířka 145 je dle mého univerzální - použitelná pro dodávky, SUV, offroady i osobní auta (např. na Octávce vypadá stále dobře). Šíře 130 je pěkná a elegantní, opticky "větší rakev" na osobáky nebo menší offroady. James Baroud i I-camper je na tom podobně, ale zde zřejmě I-camper vzhledem ke způsobu otevírání (vyklápění do strany) vychází praktičtěji.
     
  5. Sucho ve stanu - Toto považuji za klíčovou vlastnost. Maggiolina na kliku má vpředu a vzadu zvedací mechanismus, tedy matrace není až k hraně skořepiny. Při zavírání mokrého stanu je zde tedy místo na uložení mokré látky. Stahování na kliku také umožňuje za deště stan dovřít na mezeru 3 cm a látku v klidu narovnat na kraj stanu a tedy i matrace, aby se zbytečně mokro nedotalo hlouběji do stanu. Toto je u Jamese Barouda nereálné díky všité stahovací gumě po obvodu stanu a u i-Camperu je to stejné vzhledem ke konstrukci (tedy k množství látky, která u tohoto stanu je). Prostě pokud se zavírá mokrý James Baroud, i-Camper a zejména "látkové" skládací stany, tak je nereálné při jeho skládání zachovat ve stanu sucho. To platí zejména, pokud ho člověk skládá opakovaně v deštivém počasí. Tady prostě skutečně funguje jedině Maggiolina na kliku.
    Sražená vlhkost - to je další bolest všech stanů způsobená dýcháním osob uvnitř ve vztahu k venkovní teplotě. Zde je právě ta látka Dralon přímo klíčová, používá se pouze u Maggioliny - tedy nepromokne a presto "dýchá". U Barouda se to řeší "vymožeností" - stropním ventilátorem na solár, což ale bohužel nefunguje, ani logicky fungovat nemůže. U i-Camperu se vlhkost sráží také. Při nevýhodném poměru vnější a vnitřní vlhkosti a teploty (zejména nízké teploty) dojde k tomu, že pokud nemáte dralon, tak vám při ranním probuzení kape na hlavu voda z horní skořepiny a před zavřením stanu ho zevnitř utíráte ručníkem, což já prostě odmítám. U Maggioliny s Dralonem se vám tohle nestane, a to i proto, že je horní skořepina Maggioliny dvojitá - s dutinou. Tím se dostávám k další důležité věci, kterou zmiňuji v dalším bodu.
     
  6. Teplo ve stanu a barva stanu - Maggiolina se vyrábí v bílé nebo černé skořepině a černé (carbon), stříbrné (gray) a pískové (safari) barvě látky. Maggiolina má jako jediná ze všech výrobců dvojitou tepelnou izolaci stropu (není to pouhý laminát nebo výlisek z plastu) - dutinu mezi dvojitým stropem a vnitřní potah stropu s dutinkovou sendvičovou izolací. V zimě od stropu nejde zima, v létě vám to zase od stropu netopí. Dralon v Maggiolině větrá ale neprofoukne, okna ve stanu i ve dveřích si můžete otevřít a větrat nebo zavřít na zip, který je vodotěsně ušitý a nefouká jím ani neproteče. Když si na stan dáte ještě zmiňovanou stříbrnou termokapuci (pasuje na všechny Maggioliny, přidělává se na suchý zip všitý pod spodní hranou horní skořepiny), tak ta v létě odráží sluneční paprsky a v zimě udržuje teplo uvnitř stanu (nikdy nemáte ve stanu pod nulou, i když je venku -5°C). Za deště když prší vodorovně nebo když fouká vichřice, tak je to taková druhá izolační vrstva pro klidný spánek. Ve dveřích si pak ještě můžete zastrčit za matraci přídavnou spodní chlopeň, která stan úplně utěsní proti větru. Větší komfort v takto nepříznivých podmínkách horka či zimy vám žádný jiný typ stanu nenabídne.
    Díky výše uvedeným faktům mohu mít stan v černé barvě látky i skořepiny, na kterém nejsou tolik vidět nalepené mušky jako na bílé. Černá je navíc pro většinu barev vozidel i elegantnější. Dále když je na autostanu černá barva látky, tak je ve stanu tma na spaní, i když je venku světlo. To se hodí např. když spíte v severských zemích (kdy je půl roku světlo) nebo v kempu, kde je osvětlení.
     
  7. Vybavení autostanu - Každá Maggiolina (mimo obyčejného nejlevnějšího Airlanderu) má, mimo všech výše uvedených věcí, odkládací síť na věci uvnitř stanu pod stropem, LED vnitřní osvětlení, okna ve vstupních dveřích, zdravotní paměťovou matraci, gumičky pro stahování látky při zavírání stanu, boční odkládací kapsy uvnitř stanu, 2-4 polštáře, sadu úchytů k příčníkům, štelovací zavírací klipsny. U verze "360" má otevírací okna s plnou moskytiérou a výhledem kolem dokola celého stanu, aniž by do stanu přes jemnou moskytiéru bylo vidět. Dokoupit se dá větrací podložka pod matraci, delší žebříky, ortopedická lamelová podložka s matrací, jednoduchý přístřešek nad vchody nebo až k zemi, případně celý předstan, sady pro uskladnění stanu, různé markýzy a další příslušenství. Toto je více méně stejné u Barouda i iCampera. Baroud má markýzu s krytým průlezem do stanu, což se mi zdá šikovné, iCamper má zase předstan, který je myslím praktický vzhledem ke způsobu mechanismu otevírání tohoto stanu.
     
  8. Množství místa v zavřeném stanu - V tomto jsou nejhorší látkové zavírací stany - tady musí všechno ven, jinak to pořádně nezavřete, nechat tam můžete jen matraci a možná tenčí polštáře. Maggiolina od šířky 145 cm má uvnitř dost místa, vejde se vám tam žebřík, 4 polštáře, 2 spacáky, deka na přikrytí, pyžamo a věci na spaní. Při zavírání to tam bude potřeba trochu "porovnat". Pokud zvolíte Maggiolinu typ Grand Tour, tak se do stanu i při šířce 130 cm vejde vše výše uvedeno + další spousta oblečení nebo lůžkovin pro další lidi, kteří třeba spí venku nebo v autě. Žádný jiný autostan, ani Baround ani žádný jiný stan a už vůbec ne i-Kamper nedisponuje takovým prostorem, jako Maggiolina Grandtour.
     

Závěrečné shrnutí

Uzavřel bych to celé takovým "zjednodušením":
  • Když chcete stan na dva týdny v roce a pojedete v létě do Chorvatska k moři, je jedno co si koupíte :-)
  • Když je pro vás nejdůležitější, aby "to na autě nějak vypadalo" a vešla se Vám tam celá rodina, tak i.Kamper bude možná dobrá volba, ale pokud bude někdo z rodiny spát v autě nebo venku, tak na střechu pak Maggiolinu nebo na střechu Maggiolinu a za auto malý obytný přívěs.
  • Když budete chtít co nejlevnější, zvolte radši látkový skládací než skořepinový z Číny.
  • Když skořepinový ultra nejlevnější, tak radši Taiwan než Čínu.
  • Česká výroba je dobrá, ale bude to chtít ještě trochu technického vývoje, aby se to doladilo. Prostě když se Maggiolina dělá už více než 60 let, tak to na té funkčnosti a spolehlivosti musí být vidět...
  • Co se týká ceny - i-Kamper je drahý kvůli dopravě, James Baroud je drahý kvůli margetingu, Maggiolina je drahá kvůli té technické vyspělosti.
  • České stany jsou levnější kvůli nižší technické vyspělosti, čínské jsou levné kvůli kvalitě materiálu i zpracování, a to i přes ukrutně dlouhou a drahou dopravu.

Ještě možná bych přidal několik hlášek kamarádů a lidí, kteří s námi jezdí nebo si berou od nás stany:
  • Kamarád, který s námi jezdí, měl léta na svém Ford Ranger stan od Barouda a stále jsme se kolem stanů špičkovali, mi jednoho dne volal a říká: "Už toho mám plný zuby, objednej mi Maggiolinu, odmítám mít ve stanu mokro a furt se sr.t s tím skládáním."
  • Kamarád, který jezdí sám se 4-člennou rodinou mi odpověděl na mojí výtku, že má nového i-Kampera: "Vzal jsem ho, že se mi tam vejde celá 4-členná familie a nepřesahuje mi to tolik na mém Landcruiseru 120 zboku přes střechu jako Maggiolina, ale ser. mě, že musím všechno ze stanu dát do auta, abych ho zavřel a to se nebavím, když prší, musím počkat než uschne, jinak to mám vevnitř všechno mokrý. Až děti vyrostou, koupím si zase Maggiolinu, kterou jsem měl než se mi narodily děti."
  • Zákazník, který jezdí sám a 20 let jezdí různě kolem světa se svou Toyotou Landcruiser 78 mi volal, že chce dodat konkrétní stan Maggiolina Extreme small blackstorm a na mojí otázku, jestli si o tom typu nechce promluvit, že by třeba nějaký jiný typ byl pro něj vhodnější, mi odpověděl: "Chci přesně tenhle typ, mám ho už 20 let a nechci nic jiného. Za těch 20 let mi stále spolehlivě funguje, ale chci nový, ten starý je už fakt opotřebovaný, ale nedám na něj dopustit."

Snažil jsem se tady z praxe popsat, jak to kolem autostanů vidím já. Jistě se mnou nebude spousta lidí souhlasit a budou o tom chtít vést spory, ale to je tak to jediné, co s tím mohou dělat :-) V případě jakýchkoliv dotazů mi klidně zavolejte na tel. 777299299, rád vám podrobněji poradím.